Friday, December 3, 2010

Karnival Program Pelancongan Pelajar 3P.

assalamualaikum n salam 1 Malaysia...
hye u olsss... sunyi kan blog kokoy? lama xmenjenguk.. dan tidak dijenguk.. hehe...
maklumla,, kokoy jarang menulis. apatah lagi menaip.
tapi hari ini, kokoy ada satu cerita untuk kawan2 semua... Cheritera Chinta.. hehe
bukanla.,. gurauan senda saja tu..
kisahnya tentang Karnival Program Pelancongan Pelajar (3P).
iye,, baru 1st time dgr?hee,, xikut perkembangan dunia langsung!haha ;)
alkisahnya beginila...
tersebutla kisah,,,, kuyah berminat menjadi fasi untuk program ni. 
Program ni merupakan anjuran Kementerian Pelancongan Malaysia dan Kementerian Pelajaran Malaysia.
Berlangsung selama 4H3M di Universiti Putra Malaysia (UPM).. dan penempatan di kolej 10, sebb tu kuyah ley jadik fasi.. hehe :) excited gile pasal jaga adik2 sekolah menengah++dapat elaun RM50/day. peh,, 5hari je kot kne jaga,, dpt la RM250 insyaAllah... bukan tu aje, kami juga dapat souvenirs, ada t-shirt 3helai, sehelai trackbottom, topi, badge, tuala kecik,.. haish,, macam2 kan? beruntung sungguh!

Program ni mula 28/11 berakhir 1/12/2010.... kokoy ditugaskan untuk menjaga kontinjen dari Labuan... Labuan???? mulanya mmg cm tu la respon kokoy.. tmbah pulak jaga ngan Safin. eh, sapa tu??apesal aku xpenah dgr nama dy.? ah..sudah... riso macam2 da ni.. tpi xpe ah, ngn sapa pun, keje mesti jalan sebagaimana gaji tu berjalan..hehe.. Mula2 dlm hati mmg nak je tukar, pasal nak jaga budak Putrajaya tpi malas ar nak pjg cerita, n pikir2 bawak budak Labuan best juga bha pasal dapat kenal2 org lain sama.[Labuan kan lain dari semenanjung ni]....

Kerja bermula pada hari Ahad.. menunggu 19org adik2, 2org guru pengiring dan 2org pegawai pelancongan pengiring dari Labuan.. Madam Norah Tan and MAdam Liberie cikgu dorang... uish, cikgu aja omputih ni. tergeliat lidah gua talking2 to them..hehe... then, Encik Suhaimi and Miss Lily pengiring.. NAma adik2 biarlah dirahsiakan [walhal malas nk tulis!]... Kontinjen dorang ni sampai dalam pukul 1.45p.m di LCCT.. and dalam kul 2.30 kami sampai di kolej. Masa mula2 tgk dorang ni, muka masing2 serius. penat agaknya naik flight tu..huhu.... Sesi Ice-Breaking dpt jap je pasal da sampai pun lewat, so dpt tawu nama masing2 jela.... aku pun apelagi,, bantai jela nak sebut nama dorg ape kn..hehe...patut aku ngn safin tu pn kne ada ice breaking r..haha... so, sesi petang tu tamat dengan makan malam jam 6.30 p.m... malam tu.. I-city time!!!best, kne eskot polis...huhu..budak2 Labuan ni mmg best giler,, dorang sgt2 la excited tgk I-City. maklumla, mmg xpenah dtg pun. tu yg syok.. mcm bwk foreigner lak aku pun... 
I-City,, dancing2 tarian cuti2 1Malaysia... peh,, peluh basah baju aku!menari bagai apa lagi kan.. ada 7tarian semuanya.then balik................

hari kedua, ISnin. 29hb 11 2010.... bagi aku bOsan pasal spanjang hari Kuiz Pelancongan 3P ni.. mmg ini tujuan asalnya pn lawatan dorang ni.. Labuan tersingkir di saat awal lagi. n tahniah to Selangor sbb dpt no.1... tapi seronok handling budak2 Labuan ni sebab mmg senang la,.. dengar kata, sporting.mengekspresikan diri.. peh,, good2 la they all.. and aku expect dorang ni mmg pelajar terbaik skola masing2 la. eh, lupa, Labuan ni diwakili oleh pelajar dari 5skola skitar Labuan.

Hari keTiga. Selasa. 30hb 11 2010... haha,, gila day!! Awal ngan iera erafm jadi pengacara utk kuiz peringkat akhir ni.. tpi tu bukan kegilaannya.. yg gila pasal aku ngn fasi2 lain kne perform malam ni depan timbalan menteri pelancongan n others dlm dewan tu... erk,,,,,, gilooorrr.. aku xpenah kot!!! segala debaran semua tertonjol. dan seperti biasa degupan terlalu laju menyebabkan aku asyik nk termuntah je..haha.. bikin malu suda.!! tpi alhamdulillah,, performance mmg cantik. dpt pujian lagik! great..hahaah... ape peranan aku?hihi,, aku menjadi backup singer la weyyyyyy.............. mekap mau tebal seinci punya.haha.... 

Hari keEmpat. Rabu. 1hb 12 2010..... Jalan2... n Labuan dapat peluang ke Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, UPM dan Taman Konservatori UPM, sng kata Institut Biosains. Aku betul2 xde tapi2 lagi nak kata lawatan fakulti tu bosan!! penerangan xmembina langsung. walaupun budak2 excited tgk tulang rangka n anggota badan manusia tu...itu jela kot yg bley diterima akal... lain suma hancai. baik gi tgk lembu... Then yg taman tu syok pasal hutan.hhehe,, jiwa aku kan jiwa taman. macam2 tumbuhan liar ada dlm kawasan tu, bgi tujuan kajian utk keguaan perubatan atau lain2. paling best pasal jalan2 dalam tu, kita dibekalkan I.Pad! peh,, canggih gila UPM ni.. haha.. baru taw?? bangga kan?............ Suppose check out petang ni, tpi oleh kerana Labuan flight kul 7a.m sok so budak2 ni dibawa berjalan ke K.L.... tpi mmg aku sumpah la pakcik bas tu. SOMBONG!!!!gerammmmmmmm.. and malam tu jugak aku bawak budak2 ni jalan Putrajaya dgn kreta. tpi 7org je yg muat ikut.Luckily, Pojan n Esso mau ikut serta,, dapat la gi ramai sket.. dorang bosan la tu kt kolej..haha....... and Gincu bawak kereta Keem, bawak budak2 Sabah dy jalan sama kitorang..
 Byk tempat gk kami gi... tengok2 keindahan alam ciptaan Tuhan sambil menikmati pemandangan buatan manusia yang bijaksana kurniaan Illahi.

Hari keLima.. eh, ke5?? kenapakah...? yala...kan suda dibilang Labuan flightnya jam 7a.m.. 2hb 12 2010.. malam tu balik dri Putrajaya aku lepak bilik adik2 Labuan iaitu bilik Azrina n Marcel. Bajet xnk tido pasal budak2 ni bertolak jam 5a.m dari sini,, tpi mata mmg berat... tidur jugak la. yg bestnya, si Marcel tu ngigau..mcm marah2. hahaha.... terkejut kami semua.haha....jam 4a.m semua da bgun siap2.aku pun turun bawah, nak check2 makanan diorang.. n siap sedia nk kutip kunci masing2 tu.. n ofcoz aku xsuka berpisah! aku suka bha sama mereka... sporting masing2. mmg sama mcm steven!!! huk3 :(
jam 5a.m mereka naik bas, meninggalkan kolej 10.. I hope mereka akan kembali ke sini, tidak kira la dengan apa jua tujuan mereka. n akk doakan adik2 akak semua berjaya dalam peperiksaan penting next year. Ada yang akan menduduki SPM dan juga STPM nxt year.. Study Hard, Study Smart guys! LOve u <3

Nanti kuyah update lagi pasal karnival ni, pasal entry ni da panjang sgt bhaa.. gmbar2 tiada lagi kerana sedang menunggu adik2 upload.. so, sekian disini... eh, lupa.. tema karnival ini adalah 1Malaysia Bersih dan Indah. Siap ada laman web ni >>> www.1malaysiagreenandclean.com.my 

next episode:: > what i've gained from this program
                     >  lots of pic!! hope so :D
                     >  my new resolution[hope]!!

~~rAsAkOkOy~~

2 comments: